Метады і прыёмы арганізацыі сітуацыі поспеху на ўроку

Метады і прыёмы арганізацыі сітуацыі поспеху на ўроку

1.Эмацыйна-мастацкае афармленне (карціна, музычны фрагмент).

2. "Тры асобы".
Настаўнік паказвае навучэнцам карткі з выявай трох асоб: весела-га, нейтральнага і сумнага.
Навучэнцам прапануецца выбраць малюнак, які адпавядае іх настрою.

3. "Каляровыя карткі".
У навучэнцаў дзве карткі: сіняя і чырвоная. Яны паказваюць картку ў адпаведнасці з іх настроем у пачатку і ў канцы ўрока. У дадзеным выпадку мы можам прасачыць, як змяняецца эмацыйны стан вучня ў працэсе заняткі.

4.«Пейзаж».                                                                                                                                                                   Навучэнцам прапануюцца дзве карціны з выявай пі-зажа. Адна карціна прасякнута сумным, сумным настроем, іншая - радасным, вясёлым. Вучні выбіраюць тую карціну, якая адпавядае іх настрою.

5. "Дрэва мэтаў".
Якія мэты бачыць перад сабой вучань? Размясціць на сваім "дрэве".

6. «Слова».
Настаўнік дзецям раздае лісты паперы і просіць напісаць іх за пяць хвілін усе словы, якія адносяцца да тэмы, якую трэба будзе вывучаць. За пяць хвілін усе вучні выканаюць заданне і падлічаць, колькі слоў ім удалося напісаць. Іх колькасць на кожным з лісточкаў будзе розным, па-таго што ў кожнага навучэнца розная ступень гатоўнасці засвойваць новы матэрыял. (Некаторыя спісы можна зачытаць).

7. «Угадай казку» (або аповед).Па апорных словах адгадай назва аповяду з падзелу.

8.Методыка "Настрой".
- Добры дзень, сонца! Добры дзень, дзень!
Падарыце усмешкі адзін аднаму. Калі вы навучыцеся ўсміхацца прыгажосці, дабру, то ваша ўсмешка будзе вяртацца да вас з радасцю. Бо навакольны свет – гэта вялікае чароўнае люстэрка.

- Добры дзень, хто, можа быць, не выспаўся. Добры дзень тыя, у каго пло-хое настрой. Добры дзень тыя, хто з нецярпеннем чакае канікул. Добры дзень тыя, хто сёння будзе добра, актыўна працаваць на ўроку.

-Ўсміхнемся адзін аднаму! Хай ад ўсмешкі стане цёпла на душы, хай яна дапаможа лёгка і радасна працаваць на ўроку. Жадаю ўсім нам поспехаў!

- Паглядзіце ў акно, усміхніцеся сонейка: яно зазірае да нас у клас і спрабуе адгадаць наш настрой.
- Зачыніце вочы. Уявіце сабе ўсмешку. Паспрабуйце намаляваць тое, што паказалі. Падарыце малюнак суседу па парце. Падарыце мне свае ўсмешкі. Што ж, я бачу - вы гатовыя да працы. Пачаць.

Павярніцеся адзін да аднаго і ўсміхніцеся, перадайце цеплыню свайго сэрца адзін аднаму. Вазьміцеся за рукі і ў думках пажадайце сабе і ўсім, хто побач, любові, радасці і поспеху.

Усталі дружна. Павярнуліся і адзін аднаму ўсміхнуліся.
-Настрой які?
-
- Усе такога меркавання?
-Усе, без выключэння.

Зачыніце вочы. Уявіце сабе яркае сонейка, Зялёны луг, палявыя кветкі. Удыхніце водар гэтага лугі. Зрабіце глыбокі ўдых, а цяпер павольна выдыхніце. (Дадзенае практыкаванне стымулюе працу лёгкіх).
Я рада ўсіх вас бачыць! Давайце падорым адзін аднаму добры настрой. Я ўсміхнуся вам, вы усміхніцеся мне. Я хачу вам пажадаць, каб сённяшні ўрок узбагаціць вас новымі ведамі, вы атрымалі задавальненне ад працы адзін з адным і сталі крыху дабрэйшымі. Сядаць.
Формула поспеху: ўсмешка - настрой - вера ў сябе - вынік.

9.Верш, налада на актыўную працу на ўроку:
У пошуках сэнсу
У кожным параграфе, у кожным аповедзе,
У казцы і ў песні, нават у фразе –
Ты толькі ўдумайся,
Толькі угледзься –
Крыецца самая галоўная думка.
Радок за радком,
Фраза за фразай –
Ты толькі ўдумайся,
Толькі угледзься –
Адкрыецца самая галоўная думка!

Доўгачаканы дадзены званок –
Пачынаецца ўрок.
Зноў сесці за парты рады.
Прыступаць да вучобы трэба.

Ты мой сябар і я твой сябар,
Разам мы сям'я.
Тое, што не змагу адзін
Зможам ты і я!

З добрым раніцай! Пачаты дзень,
У свеце шмат цікавага,
Нам часам невядомага.
Свеце ведаў няма мяжы.

Першым справай гонім лянота.
На ўроку не маўчаць
Усім працаваць, адказваць!
Так хутчэй, сябры, за справу!

Празвінеў ужо ўрок,
Пачынаем наш урок.
Мы адзін да аднаго павернемся
І, вядома, ўсміхнуся.
Пажадаю вам, сябры,
Я ні пуху ні пяра!

Сябры, я вельмі рада
Увайсці ў прыветлівы ваш клас.
І для мяне ўжо ўзнагарода
Усмешкі вашых мілых вачэй.
Я ведаю: кожны ў класе геній,
Але без працы-талент не празапас.
Скрыжаваўшы шпагі вашых меркаванняў –
Мы разам створым ўрок.

У добры час, рабяты!
Будзем берагчы дабрыню,
Будзе берагчы прыгажосць,
Будзем адважвацца, будзем тварыць,
Ўсмешку пазнання ўроку дарыць!
Настаўнік: Пажадайце адзін аднаму ўсяго добрага!

Вучні жадаюць адзін аднаму дабра.
Нашым гасцям.
Каб госці захацелі
Да нас на ўрок прыйсці зноў.
Вучні вітаюць настаўнікаў.

Мне патрэбна ваша падтрымка.Я веру ў вас!
Усміхніцеся ўроку усмешкай радасці пазнання.
А што вы чакаеце ад сённяшняга ўрока?

Такім чынам, не будзем біць лынды.
Вы закасайце рукавы.
Заданні прыгатуйцеся слухаць,
Каб не кружылася галава.
- Хто за прыгоды?
- Усе без выключэння!
- Давай паднімем парус
І прама ў акіян!
Бо і для нас засталося
Яшчэ нямала краін,
Пакуль што не адкрытых,
Або даўно забытых!
- Дарог у морах нямала -
Смялей ля штурвала!
Кірмаш заданняў
Добры дзень. Я рада сустрэчы з вамі.
На ўрок прыйшлі без спазнення,
Каб трапіць на кірмаш заданняў
І заняцца важнымі справамі.
Што сёння нам неабходна?
Працавітасць і сіла ведаў!
Папрацуйце, не праходзьце міма,
Наведайце кірмаш заданняў!

Да ўрокаў літаратуры
Мы забываемся пра рэальны свет,
Чарговую кнігу адкрываючы,
І ў свет Мастацкі пранікаем,
І трапляем на вайну Іль баль.
Мы ў цішыні старонкамі шуршым.
Нам так блізкая гісторыя героя!
І плачам пра лёс, яму ж паўтараючы,
І радуемся жыцця разам з ім.
Ліст за лістом ... на кожны слоў гульня
Выходзіць у шэраг, шэпчучы пра розныя лёсы.
Аб добрых або злых, але ўсё ж людзях,
З-пад пісьменніцкага шчодрага пяра.


10. "Букет настрою".                                                                                                                                                                   У пачатку ўрока навучэнцам раздаюцца папяровыя кветкі: чырвоныя і блакітныя. На дошцы намаляваная ваза. У канцы ўрока я кажу: "калі вам спадабаўся ўрок, і вы даведаліся нешта новае, то прымацуеце да вазе чырвоны кветка, калі не спадабаўся – блакітны".

11."Шкала настрою".
У кожнага вучня ляжыць лісток са шкалой настрой (10 балаў). Вучань адзначае свой настрой на працягу ўсяго ўрока. Можна зрабіць аб-щую шкалу для ўсяго клас. Адна ламаная лінія пакажа настрой у пачатку ўрока, другая-у канцы.

Рэфлексія ў канцы ўрока

  1. Дзеці па кругу выказваюцца адным сказам, выбіраючы пачатак фразы з рэфлексійнага экрана на дошцы:

сёння я даведаўся…

было цікава…

было цяжка… 

я выконваў заданні…

я зразумеў, што…

цяпер я магу…

я адчуваў, што…

я набыў…

я навучыўся…

у мяне атрымалася …

я змог…

я паспрабую…

мяне здзівіла…

урок даў мне для жыцця…

мне захацелася…

 

  1. "Плюс-минус-цікава". Гэта практыкаванне можна выконваць як вусна, так і пісьмова, у залежнасці ад наяўнасці часу. Для пісьмовага выканання прапаноўваецца запоўніць табліцу з трох графаў. У графу "П" - "плюс"- запісваецца, што спадабалася на ўроку, інфармацыя і формы работы, якія выклікалі станоўчыя эмоцыі, або, па меркаванню вучня, могуць быць яму карысныя для дасягнення пэўнай мэты. У графу "М" - "мінус"- запісваецца ўсё, што не спадабалася на ўроку, здалося скучным, выклікала непрыязнь, засталося незразумелым, або інфармацыя, якая, па меркаванню вучня, для яго не патрэбная, некарысная. У графу "Ц" - "цікава"- вучні запісваюць усе цікавыя факты, пра якія даведаўся на ўроку, што б яшчэ хацеў даведацца на ўроку, што б яшчэ хацеў даведацца да дадзенай праблеме, пытанні да настаўніка.

Плюс

Мінус

Цікава

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Анкета. Школьнікам прапаноўваецца невялікая анкета, змест якой можна мяняць, дапаўняць у залежнасці ад таго, на якія элементы ўрока звяртаецца асаблівая ўвага. Можна папрасіць вучняў аргументаваць свой адказ.

1. На уроку я працаваў

2. Сваёй работай на ўроку я

3. Урок для мяне паказаўся

4. За ўрок я

5. Мой настрой

6. Матэрыял урока мне быў

 

 

7. Дамашняе заданне мне здаецца

актыўна / пасіўна

давольны / не давольны

кароткім / доўгім

не стаміўся / стаміўся

стаў лепшы / стаў горшы

зразумелы/ не зразумелы

карысны / не карысны

цікавы / скучны

лёгкім / цяжкім

цікавым / нецікавым

 

  1. "Мае адказы".

На працягу ўрока адзначаць умоўна свае адказы:

 «V» - адказаў па просьбе настаўніка, але адказ не правільны;

«W» - адказаў па просьбе настаўніка, адказ правільны;;

«| »  - адказаў па сваёй ініцыятыве, але адказ не правільны;

«+» - адказаў па сваёй ініцыятыве, адказ правільны;

«0» - не адказаў.

5. "Камплімент". Камплімент-пахвала, камплімент дзелавым якасцям, камплімент у пачуццях, у якіх вучні ацэньваюць ролю адзін аднаго на уроку і дзякуюць адзін аднаму і настаўніку за праведзены ўрок. Такі варыянт заканчэння ўрока дае магчымасць задавальнення неабходнасці ў прызнанні асабістай значнасці кожнага. 

6. "Тры твара". Настаўнік паказвае вучням карткі з выявай трох твараў: вясёлага, нейтральнага і сумнага.  Вучням прапануецца выбраць малюнак, які адпавядае іх настрою.

7."Каляровыя карткі". У вучняў дзве карткі: сіняя і чырвоная. Яны паказваюць картку ў адпаведнасці з іх настроем у пачатку і ў канцы ўрока. У дадзеным выпадку мы можам прасачыць, як мяняецца эмацыйны стан вучня ў працэсе занятка.

8. "Пейзаж". Вучням прапаноўваюцца дзве карціны з выявай пейзажу. Адна карціна напоўнена сумным настроем, другая - радасным, вясёлым. Вучні выбіраюцьтую карціну, якая адпавядае іх настрою

9. Прыём "Што, калі…?" Прыём "Што, калі…?" мае на мэце ўключэнне на этапе рэфлексіі пытанняў, якіяпачынаюцца са слоў: "Што, ка...?". Дадзеныя пытанні дазваляюць вучням па-новаму, з другога боку паглядзець на праблему, выдзвінуць свае меркаванні, свае гіпотэзы развіцця падзей, пашыраючы тым самым вопыт спантанных зносін, садзейнічаючы развіццю гіпатэтычнага мыслення вучняў. ("Што, калі б Вася не пазнаёміўся з Валекам і Марусяй?")

10. Падбор афарызма, пасловіцы, верша да ўрока.

11. Аргументаваны адказ на адно з пытанняў:

- Што вы чакалі ад урока і што атрымалі?

- Якія этапы ўрока вы лічыце найбольш паспяховымі і чаму?

- Якія падзеі (дзеянні, меркаванні) выклікалі найбольш яркія эмоцыі?

- Ці была карысць ад такога віда работы?

- У чым вы бачыце асабістую ролю на ўроку?

- Што вам больш за ўсё ўдалося ў час урока, якія віды дзейнасці былі выкананы найбольш паспяхова? Назавіце найбольш эфектыўныя з іх.

- Пералічыце ў парадку ўбывання асноўныя праблемы і цяжкасці, з якімі вы сутыкнуліся ў час урока. Якімі спосабамі вы іх перамаглі?

- Што мы рабілі нерацыянальна? Назавіце адно дзеянне, якое можна дабавіць, каб заўтра зрабіць нашу работу на ўроку больш паспяховай.

- На аснове якіх крытэрыяў можна ацаніць нашу дзейнасць?

- Які этап урока вы б апусцілі, выкрэслілі? Чаму?

12. Рэзюме, эссэ, міні-сачыненне.

13. "Тры М". Вучням прапаноўваецца назваць тры моманта, якія ў іх атрымаліся добра ў працэсе ўрока, і прапанаваць адно дзеянне, якое паляпшыць іх работу на наступным уроку.